آبگرم قزوین کجاست؟

آبگرم، شهر خیلی کوچکی‌ست که با قزوین فاصله‌ چندانی ندارد. کافی‌ست ۳ ساعتی رانندگی کنیم تا به مقصد برسیم و به جاهای دیدنی این شهر و اطرافش سر بزنیم.

آبگرم قزوین کجاست؟

آبگرم

آبگرم شهر بزرگی نیست، اما اسمش خیلی‌ها را جذب می‌کند. اینجا از توابع شهر آوج محسوب می‌شود.  شهری که در استان قزوین قرار گرفته و از تهران ۲۱۵ کیلومتر فاصله دارد، یعنی باید خودمان را برای سفری ۳ ساعته آماده کنیم.

از تهران باید وارد اتوبان کرج ‌شویم و مستقیم ادامه بدهیم تا به قزوین برسیم. بعد از قزوین هم از چند شهر کوچک و روستا می‌گذریم، مثل اقبالیه، کهک و خرمدشت. حدود ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه که رانندگی کنیم، به مقصد رسیده‌ایم. از قزوین تا آبگرم ۹۵ کیلومتر با ماشین فاصله است. اگر این مسیر را ادامه دهیم، ۴ ساعت بعد هم تابلوی به “شهر همدان خوش‌آمدید” را می‌بینیم.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

چهل چشمه

از اسم آبگرم قزوین پیداست که چه چیزی در انتظارمان است. خیلی‌ها به امید تسکین دردهایشان به این آبگرم می‌آیند ، چون هم تمیز است و هم به تهران نزدیک.

آب مجموعه آبگرم ارشیا از چشمه خرقان تامین می‎شود و به همین دلیل به آبگرم خرقان هم معروف است. این مجموعه هم استخر عمومی دارد و هم سایت خصوصی. امکانات این مجتمع خیلی زیاد نیست، اما رستوران هم دارد.

رسوباتی که از دوره چهارم زمین‌شناسی در حوالی آن وجود دارد، باعث شده آبگرم خرقان خاصیت درمانی زیادی داشته باشد.  آب این چشمه آهکی‌ست و بعضی از پزشکان برای دردهایی مثل روماتیسم، دردهای عصبی، سیاتیک، سنگ کلیه، اگزما و درد مفاصل، رفتن به آن را توصیه می‌کنند.

آبگرم ارشیا

همچنین می‌گویند این آبگرم برای درمان عفونت دستگاه گوارش هم مفید است. بخار آن هم می‌تواند عفونت مجاری تنفسی، برنشیت و ورم گلو را تسکین بدهد.

چشمه خرقان در انتهای جنوبی گسلی قرار گرفته که در آن منطقه وجود دارد. در گذر سال‌ها و به دنبال حوادث طبیعی مثل زلزله و رسوب‌گذاری آب، خط این گسل تغییر کرده و در کنار جاده می‌شود تپه‌ای از جنس سنگ آهکی تراورتن را دید که تا ۲۰ متر بالا رفته.

پل آجری خیلی قدیمی‌ای هم در شهر می‌بینیم که در دوره قاجار ساخته شده. این پل تاریخی هنوز سالم است و از زیر آن رودخانه می‌گذرد.

بهترین فصل سفر

آبگرم قزوین در تعطیلات نوروز و تابستان شلوغ می‌شود، چون زمستان‌ها این منطقه برف‌گیر است و سرد. اگرچه به دلیل دمای بالای آب، بهترین فصل سفر به این منطقه پاییز و زمستان است.

بیشتر بخوانید: قلعه الموت کجاست؟

جاذبه‌های نزدیک

کاروانسرای شاه عباسی: کاروانسرای شاه‌عباسی آوج در دل شهر آوج قرار گرفته. اینجا همان‌طور که از اسمش می‌شود حدس زد، از دوره صفوی به‌جا مانده. در آن زمان، این کاروانسرا برسر راه یکی از مسیرهای اصلی رفت‌وآمد بوده.

کاروانسرای شاه عباسی

ورودی اصلی کاروانسرا در ضلع شرقی‌اش قرار دارد و خود کاروانسرا، دارای سردر بزرگی‌ست با طاق‌نما‌ها، هشتی‌ها و اتاق‌های دیدنی. از آبگرم تا کاروانسرای شاه‌عباسی حدود ۲۳ دقیقه با ماشین راه است.

برج‌های دوقلو قزوین: حیف است این همه راه برویم و برج‌های دوقلوی قزوین را نبینیم. اگر از آبگرم قزوین به طرف روستاهای لک و دستک و نزدیک روستای حصار برویم، یعنی ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه رانندگی کنیم، می‌توانیم این دو برج تاریخی را ببینیم.

برج‌های دوقلوی خرقان در دوره سلجوقی ساخته شده‌اند. برج شرقی قدیمی‌تر است و بلندی‌اش به ۱۵ متر می‌رسد. ۲۹ متر آن‌طرف‌تر، برج دوم را می‌بینیم که بنایی هشت‌ضلعی دارد.

برج های دوقلو قزوین

نشانه‌های معماری دوره سلجوقی که گره‌چینی و نقش‌های هندسی‌ست، در این برج‌ها به‌خوبی دیده می‌شود و به همین دلیل هم هست که از زیباترین بناهای قرن پنجم قمری به‌حساب می‌آیند.

بالای برج‌ها گنبد نیم‌دایره‌ای شکلی می‌بینیم و در ورودی آنها کتیبه‌های قدیمی. برج‌های دوقلوی خرقان به ثبت ملی هم رسیده‌اند.

کجا اقامت کنیم؟

نزدیک مجموعه آبگرم ارشیا محل اسکان برای مسافران هست. اما گزینه‌های دیگری مثل هتل‌ های قزوین هم هست. ارزان‌ترین هتل ۱ ستاره قزوین برای هر شب اقامت ۸۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

با ۲۰۰ هزار تومان می‌شود هتل میان‌رده ۳ ستاره رزرو کرد. قیمت هتل لوکس در قزوین هم به ۲۸۳ هزار تومان می‌رسد.

این قیمت ها مربوط به آذر ۱۳۹۷ است. 

نوشته آبگرم قزوین کجاست؟ اولین بار در وبلاگ اسنپ تریپ. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *